I. Feminizmus v mojej knižnici

Feminizmus, jeho charakteristiku a význam si každý z nás prispôsobuje podľa seba. Čítame rôzne príspevky na internete, internetové diskusie, alebo si kúpime odbornú literatúru. Feminizmus má podporovateľov, ale aj ľudí ktorí sa z neho vysmievajú, alebo ešte horšie, reagujú na neho agresívne. Rozhodne je to téma, ktorá nie je každému pochuti. Niekedy sa pýtam, prečo je taký veľký hnev, z čoho má základ. Zrejme odpoveď tak rýchlo nedostanem. O feminizme rada čítam, prináša mi to nové myšlienky. S niektorými vyhláseniami súhlasím na iné hľadám odpovede.
Knižný svet nám poskytuje veľa kníh o feminizme. Tak isto aj na Slovensku a v Česku nám vydavateľstvá prinášajú publikácie, ktoré rozhodne stoja za prečítanie. Prvú časť príspevku som sa rozhodla venovať knihám, ktoré mám v knižnici  Pridala som aj knižné tituly v ktorých autorky búrajú mýty, snažia sa prezentovať, čo sa odohráva v ženskej duši.

Moja prvá kniha, ktorá odštartovala pátranie, čo je feminizmus, čím sa zaoberá rodová problematika. Šesťdesiatštyri stranová knižná esej od autorky, ktorá vychádza predovšetkým zo svojich vlastných skúseností a zároveň sa zaoberá rodovou problematikou. Kniha je napísaná jednoducho a zrozumiteľne. Vo Švédsku sa v roku 2015 vláda rozhodla darovať jeden výtlačok, každému teenagerovi. Bolo by zaujívamé čítať, sledovať ako by túto knihu vnímali naší teenageri.





Meghan Daum: Nevysloviteľné a iné konverzačné témy
Zbierka eseji o nevysloviteľných témach, o ktorých sa verejne skoro vôbec nerozpráva. Duševné rozpoloženie, opis emócií, ako vníma hlavná postava smrť svojej matky a rozhodnutie nemať deti. Autorka nám vo svojich esejach otvára svoju dušu. Úprimnosť, ktorá v tejto knihe je na prvom mieste, môže vyvolať vnútornú konfrontáciu. Knihu som zaradila do výberu preto, lebo ponúka čitateľovi iný pohľad na témy, ktoré vyvolávajú bolesť, nepokoj, smútok, alebo odpor.





Lenka Hlinková: Ženský algoritmus
,,Nerodíme sa ako ajťáčky, stávame sa nimi.“
Prvá slovenská kniha, ktorá chýbala na Slovenskom knižnom trhu. Hlavným cieľom tejto publikácie je dostať do IT viac žien a podporiť súčasné ajťáčky rozbíjať predsudky o ženách v spojení s technológiami. Kniha je aktuálna, otvorene hovorí o pracovných pomeroch na Slovensku a ako je to v iných krajinách. Pozitívne rady, ( ale aj negatívne skúsenosti , ktorým sa úspešne vyhnúť) posunúť sa ďalej buď v IT svete, alebo v inom odvetví a omnoho viac získate čítaním tejto knihy.






Susan Faludi: V tmavej komore
Susan Faludi je  feministická spisovateľka, novinárka a držiteľka Pulitzerovej ceny. Spisovateľka sa dozvie, že jej sedemdesiatšesťročný otec, s ktorým doteraz nemala žiadny kontakt sa odsťahoval do Maďarska a podstúpil operáciu na zmenu pohlavia. Ak sa rozhodnete čítať tento román musíte byť tolerantní k ďalším témam, ktoré sú rozoberané v tejto knihe a to sú: transexualita, zmena pohlavia. Pri čítaní sa ocitnete v Maďarsku počas II. svetovej vojny, zároveň získate poznatky z histórie transexuality.





Jessa Crispin: Prečo nie som feministka (feministický manifest)
Kritička Jessa Crispin je redaktorkou a zakladateľkou online magazínu Bookslut a literárneho časopisu Spolia. V knihe ,,Prečo nie som feministka" kritizuje dnešný feminizmus. V tomto manifeste poukazuje na silné a slabé stránky, svojimi argumentmi chce prinavrátiť a upozorniť prvotný význam feminizmu. Ohlasy na Crispinovej manifest sú rôzne, jej kritika má určitý význam a vytvára možnosti pozrieť sa a vnímať feminizmus z inej strany.






Margaret Atwood: Príbeh služobníčky 
Margaret Atwood je kanadská spisovateľka, poetka, feministická a politická aktivistka. Je nositeľkou viacerých prestížnych literárnych ocenení. Dystopický svet v knižnej alebo seriálovej (aj filmovej) podobe si našiel veľa priaznivcov. Recenzie na tento román sú rozličné, ale jedno je isté je to dokonalé knižné dielo, ktoré si treba prečítať.
Veľmi zaujímave recenzie sú od magazínu Vinlit, a aj na Instagrame od  alex_._books.





Leila Slimani: Adèle
Leila Slimani je francúzska spisovateľka, pracovala ako novinárka pre časopis Jeune Afrique. Adèle je jej debutový román, za ktorý vo svojej rodnej krajine (Maroko) získala prestížnu cenu - La Mamounia. Hlavná hrdinka (Adéle), trpí sexuálnou závislosťou, ktorá ju núti žiť dvojitý život. Zrejme sa pýtate čo má spoločné táto kniha s feminizmom ? Do tohto výberu som ju zaradila preto, lebo autorka opísala problém, o ktorom sa na verejnosti vôbec nerozpráva.




 
Rebecca Solnit: Muži mi to vysvetlia
Rebecca Solnit je novinárka a historička, autorka takmer dvadsiatich kníh venovaných feminizmu. Kniha obsahuje sedem rôznych esejí v ktorých sa zaoberá súčasnými problémami, neprávosťou, násiliu pachaných na ženách, ale aj nádejou k dobrému. Jedna z esejí sa venuje spisovateľke Virgini Woolfovej.








Naomi Alderman: Sila
Naomi Alderman je britská spisovateľka, ktorá debutovala v roku 2006.
Sila je feministickou sci-fi, od ktorej sa dá očakávať všetko. Príbehy Allie, Tunde, Roxy a Margot, ktoré trpia nerovnosťou,  udržiavanou vo svete počas celých storočí. Využijú pohnuté časy, aby zaviedli nový poriadok. Recenzie na knihu sú veľmi pozitívne, samotná Margaret Atwood hovorí: ,,Sila vám vyrazí dych! A nad všetkým sa zamyslíte dvakrát."
Recenziu pre kníhkupectvo Panta Rhei pripravila Adriana Šmígovska.
(Instagram: knihy_knihy_a_knihy)  Recenzia - Naomi Alderman: Sila.



V ďalšom príspevku s názvom  II. Feminizmus v knižnom svete  sa venujem knižným titulom, ktoré som videla v edičných plánoch vydavateľstiev a aj na Instagrame.

Zdroje: Absynt, Inaque, Slovart
Instagram:  alex_._books., knihy_knihy_a_knihy, Magazín Vinlit
Autor: _dannyreads_


Komentáre

  1. Ja to asi vnímam tak, prečo majú ľudia také ostré reakcie a vyhranené názory na feminizmus, je preto, že sa reprezentuje tak agresívne; aspoň mne agresívne pripadá. Čo chápem, ženy boli nahnevané, ale na hnev sa vždy reaguje hnevom; aspoň ja tak reagujem. Inak z týchto kníh sú asi len dve, ktoré nie sú od Inaque, však? Mám to vydavateľsvo tak rada! No nestíham čítať všetky ich knihy a zároveň, keďže sa naozaj smerujú na feministickú literatúru, nechcem čítať len takto zamerané knihy. Napriek tomu ma Sila veľmi zaujíma, toľko ľudí už som videla písať, že je skvelá... Čo sa týka knihy Muži mi to vysvetlia, príde mi prehnaná, prečítala som z nej kúsok a nemohla som pokračovať. Adele je tiež veľmi zaujímavá, samozrejme kvôli tej kontroverznej téme. Každopádne som rada, že takéto knihy vychádzajú, a ako si napísala, ,,búrajú mýty o ženských dušiac."

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno, je to pravda, že feminizmus je prezentovaný až príliš agresívne, ale stretla som sa aj s úplne nepochopený mi odpoveďami, čo je feminizmus a aké je zlo. Vydavateľstvo Inaque a dosť zameriam na túto tému na Slovensku. V ďalšom článku, som našla aj iné vydavateľstvá- ako Aspekt, alebo Hosť.

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky