Recenzia: Ken Follett- Piliere moci

Recenzia pre kníhkupectvo Panta Rhei.

Ken Follett patrí medzi najpopulárnejších autorov súčasnosti. Jeho tvorba obsahuje významné historické romány, ktoré sú nám známe: Piliere zeme, Na veky vekov, Ohnivý stĺp. Ich úspechy priniesli autorovi popredné miesta v rebríčkoch bestsellerov po celom svete. To že Follett je majster písania historických románov sa potvrdilo aj pri jeho ďalšej knihe: Piliere moci, ktorú nám prinieslo na knižný trh vydavateľstvo Tatran. Elegantná, snehovo biela obálka románu, so zlatou potlačou názvu na polici v kníhkupectve upúta pozornosť každého čitateľa.

Spoločensko- historický román z obdobia druhej polovice 19 storočia nám opisuje Anglicko, konkrétne Londýn. Spoločnosť džentlmenov, politikov, strieda alkohol, chudoba, hazard a spoločnosť ľahkých žien. Londýn je v rozkvete, obchody prosperujú a darí sa hlavne bankovníctvu. Banka Pilaster, vedená zásadne mužskými členmi rodiny Pilaster sa prísne riadi svojimi metodickými zásadami od prvých začiatkov. Čo sa stane ak nejaký člen rodiny chce niečo zmeniť? Podarí sa mu to?

„Hugh Pilaster mal oblečenú nebovomodrú kravatu v štýle ascot mierne nadvihnutú pod krkom a prichytenú sponou. V skutočnosti veľmi potreboval nový kabát, ale zarábal iba šesťdesiatosem libier ročne, preto sa musel uspokojiť s tým, že si staré oblečenie oživil novou kravatou.“

Hlavný hrdina- Hugh Pilaster, mladý talentovaný bankár je tŕňom oku rodiny. Svojou šikovnosťou, húževnatosťou zatieni aj dlhodobých pracovníkov banky, dokonca aj členov jeho vlastnej rodiny. Jeho kariérny postup je zatienení udalosťou jeho otca, ktorý spáchal samovraždu. Dostáva sa do sieti intríg, tety Augusty ktorá veľakrát strpčuje život rodinným príslušníkom, pre svoj vlastný prospech. Pasce kladené tetou sa dotknú aj jeho životnej lásky Maisie.

„Maisie zvažovala svoje vyhliadky, ešte aj keď prišli na západný koniec Piccadilly a zabočili na sever, do Mayfairu. Keby na tom nástojila, zrejme by dokázala presvedčiť Sollyho, aby sa s ňou oženil. A úlohu vznešenej dámy by vedela zahrať bez väčších ťažkosti. Reč je polovica vyhratej bitky a v napodobňovaní sa vždy vyznamenávala. No predstava, že by láskavého Sollyho mala chytiť do pasce manželstva bez lásky, sa jej bridila.“

Maisie a jej príbeh židovskej rodiny vytvárajú ďalšiu dejovú líniu. Chudobou, ktorou trpeli jej príbuzní, z časti zapríčinila aj samovražda Hughovho otca. Maisie to viedlo k životu, plného odriekania a živorenia. Za nečakaných okolností sa stretáva s Hughom, ktorý ju očarí a zároveň vzbudí lásku, ktorú neočakávala. Tak ako to býva v každom románe osud im do cesty postaví mnoho prekážok a teta Augusta sa o to dôkladne postará.

„Auguste sa japonské zariadenie zunovalo. Salón bol plný orientálnych výjavov, hranatého nábytku s pavúčími nožičkami a japonských vejárov a váz v čiernych lakovaných sekretároch. Všetko bolo veľmi drahé, ale v obchodoch na Oxford Street už predávali lacné kópie a v najlepších domoch tento štýl nebol výnimočný. Bohužiaľ, Joseph jej nedovolil prerobiť dom tak skoro, čo znamenalo, že ešte niekoľko rokov bude musieť žiť s čoraz bežnejším nábytkom.“

Follett vedľajším postávam dáva patričný priestor, na ich vývin a  vytvorenie si vlastnej dejovej línie. Patričným príkladom je bezohľadná teta Augusta, spolu s jej synom Edwardom a prešibaným Mickym. Micky Miranda je pozoruhodná osoba plná zákernosti a dôvtipu. Túžba po peniazoch, moci a spoločenskom postavení Mickyho privedú do krajných  možností, niektoré situácie rieši brutálnym spôsobom.
Pilasterovci predstavujú v románe spoločenský vrchol, moc, rešpekt a úctu. Zároveň život plný peňazí a moci nemusí byť doživotný. Follett zároveň v postavách ukazuje aj ich pravý opak. Ctižiadosť, chamtivosť, zvrátenosť ich dokáže rýchlo zruinovať.

Piliere moci je ďalšia historická kniha, plná detailov, spoločenskej manipulácií, ľudských zlyhaní a ľúbostného príbehu. Detailné opisy postáv, večierkov, ktorými autor nešetril, vyvolávajú v čitateľovi pocit prítomnosti v deji ako ďalšia nezávislá postava v románe.

Začítajte sa.
dannyreads