Októbrové zhrnutie

Po dlhšom čase pridávam mesačné zhrnutie kníh. Október sa blíži pomaly ku koncu a ja som prečítala veľmi zaujimavé knihy:


Antal Szerb- Cesta za mesačného svitu

Historický a zároveň tajomný nádych románu dodáva medzivojnové Taliansko.
Všetko sa začína (vracia) na svadobnej ceste . Mihály a Erzsi, mladomanželia vycestovali do Benátok. Malo by to prebiehať krásne, lenže Mihályho dobieha nostalgia na ktorú pre neho neexistuje liek. Spomienky na jeho priateľstvo z mladosti, ktoré sa podpísalo na ňom, ho sprevadzajú naďalej.Minulosť sa spája s prítomnosťou.
Mihály sa ponára do svojej mladosti, mysle a prebúdza démonov. Zvrat udalostí, náhod, ho prinútia k činom, ktoré sú nepochopené manželkou a jeho rodinou. Cesta za mesačného svitu je psychologická sonda do minulosti mladého muža, poznačeného netypickým priateľstvom. Knihu považujem za náročnejšiu, tajomnú, komplikovanú zároveň mystickú.  Ak radi čítate niečo podobné, kniha je pre vás ako stvorená.


Ian Goldin, Chris Kutarna-Epocha objavov

Knihu ktorú som recenzovala pre kníhkupectvo PantaRhei

Ako máme odolať rizikám dnešnej doby? Autori knihy, Epocha objavov nás nabádajú sa obzrieť do ďalekej minulosti. Minulosti renesancie.

Spoznať ľudí, myšlienky, vtedajšej doby a porovnať ich so súčasnou dobou. Kniha obsahuje štyri časti, podrobne opisujúce široké témy.
História je učiteľkou ľudstva a tento nezameniteľný fakt dokazuje táto kniha. Vedomosti, názory ktoré ste doteraz mali o tejto dobe si rozšírite a hlbšie osvojíte.

Zoznámite sa s myšlienkami renesančných osobností, ktorí vytvárali dejiny a majú stáli vplyv na súčasnosť. Po prečitaní knihy chcete diskutovať na dôležité témy, ktoré hýbu svetom a spoločnosťou.

Lev Nikolajevič Tolstoj: Kreutzerova sonáta


Kreutzerová sonáta uzrela svetlo sveta v roku 1889 a po prečitaní vidím v nej aj dnešné problémy, ktoré sú stotožnené v knižnej podobe. Tolstoj opisuje lásku, manželstvo, rodinu. Naráža na etické hodnoty, ktoré sú v tedajšej dobe zničené, hľadá odpovede , prečo sa to deje.
Veľmi silný dojem zanecháva obraz ženy- žena v tejto spoločnosti s jej postavením je iba predmet vášni.
Hlavná postava Pozdyšev- rozpráva o svojom tragickom živote, spája svoj život s úvahami, od mládenca k žiarlivému manželovi.
Novela patrí k najvýznamnejším dielam autora. Odporúčam prečítať čitateľom ktorí hľadajú niečo psychologické, kritické, realistické.

 Delphine de Vigan- Pouta



Kniha je veľmi zaujímavá napriek tomu že je krátka. Tiché trápenia, tajomstvá, traumy z detstva, utajený život. Dej sa zameriava na štyri hlavné postavy. Dvaja dospievajúci chlapci, ich učiteľka a matka jedného chlapca. Temné stránky ich existencie majú základ v ich rodinách. Príbeh je pisaný priamo a má veľmi dôležité a zaujímavé myšienky. Kniha sa mi čítala ľahko, zároveň som sa aj pozastavila nad dôležitými úvahami.
* Je už aj v Slovenčine s názvom-Spojenia.
V každnom kníhkupectve.

Elena Ferrante- Dni opustenia  

Moja prvá kniha od Ferrante a jednoznačne viem že nie posledná. Celkové ,,haló" ohľadom- aké jej knihy sú perfektné som pokladala len za mýtus-dočasné. Nejaky ten klam. Samozrejme nemôžem to súdiť podľa jednej prečítanej knihy, ale to čo som pokladala za ,,haló" mením názor .


Dni oputenia je román s trpkou príchuťou pravdy. Po rokoch manželstva si Olga myslela že pozná človeka s ktorým zdieľala spoločný život-manžela Mária. Opak je ale pravdou. Realita Olge ukazuje pravú tvár. S manželom odišlo všetko, chuť do života, sebaúcta, spoločenský status.
Olgine správanie je trýznivé, odpucudzúje, bolestíve. Zrejme sa zhodneme žeby sme ju hneď poslali na viac sedí k psychológovi, aby jej pomohol so psychickou bolesťou.
Dni opustenia považujem za veľmi reálne čítanie, niekde až pritiahnuté za vlasy, dôležité si román prečitať do konca. Knihu som recenzovala pre kníhkupectvo PantaRhei.  

Timothy Snyder -O tyranii

O tejto knihe som už vedela dlhší čas, ale až na 100% som si ju rozhodla kúpiť, čitať keď som videla na instagrame hodnotenie od  alex_._books

Jedným dôležitým faktom je: História je učiteľkou ľudstva, ponúka ponaučenia a varovania. Ja tento fakt dosť často opakujem a táto kniha je toho dôkazom. Ak by som bola učiteľka tak by som knihu určite zaradila do učebných textov na dejepise,občianke, etike, alebo sa aspoň o nej zmienila aká je dôležitá. 


Ďakujem za prečítanie môjho príspevku. Dúfam že ste mali október v dobrej knižnej spoločnosti. 

dannyreads





Komentáre

Obľúbené príspevky