MAČ 2018- Michal Viewegh, Gaye Boralioğlu


Ďalší deň na festivale autorského čítania v Košiciach je za mnou. Príjemne ma prekvapilo koľko návštevníkov a milovníkov čítania bolo v daný deň (9. 7. ) 

Aký autori nám čítali? 

Jeden z najpopulárnejších českých prozaikov po roku 1989 - Michal Viewegh a turecký hosť spisovateľka Gaye Boralioğlu.

Je po osemnástej hodine a ako prvý čítal Michal Viewegh , ukážku z jeho najnovšej knihy ,, Muž a žena.“ ,,So silným autobiografickým podtextom, “ dodáva autor . Jej  presné strany sú 223-245.

Michal Viewegh pri čitaní

 (foto: Daniela Velgosová)


 

(foto: Daniela Velgosová)



Michal Viewegh: ,,Humor je prispôsobený k tomu ako zneškodniť realitu, keď sa vám chystá skočiť po krku,“ cituje a dodáva, „ ja nemám myšlienky, mám citát,“ otvára dialóg .


 „Kritik by mal niečo vedieť o literatúre aj keď nepíše“, vysvetľuje ako vníma kritikov jeho tvorby, ktorí ho prirovnávali k zabávačovi a považujú jeho tvorbu za oddychovú bez vážnych tém.


Autor rozpráva o literárnej kritike 

(foto: Daniela Velgosová)

Počas debaty  padla veľmi zaujímavá otázka a pre milovníkov autora veľmi dôležitá: ,, Na koľko je dôležité byť úprimný ako spisovateľ?“
 ,,Spisovateľ by mal byť úprimný. Čitateľ má veriť príbehu, ktorý číta, pokladať ho za reálny, vnímať pocity hrdinky a hrdinu ako autentické, aj keď hovoria nepríjemné veci, provokatívne dokonca aj vulgárne, ale musí to byť úprimné." Ďalej sa hovorilo o jednej z poviedok z knihy Muž a žena.Poviedka Čarodejka z Křemelky nesie v sebe metaforu o pravde a klamstve. Viewegh tvrdí, že poznáme veľa klamstiev, napríklad ako ohľaduplné, milosrdné voči svojim blízkym.

Michal Viewegh

(foto: Daniela Velgosová)


Český prozaik sa s nami podelil o svoje začiatky v písaní, bez dnešných moderných vymožeností a s úsmevom hovoril: ,,Vtedy som nemal žiadnu pracovňu, písal som niekde v kuchyni, pri stole na svojom písacom stroji a keď to dnes hovorím dcéram o mojich začiatkoch, myslia si že žijú s marťanom,“  ako mladí spisovateľ patril medzi neobjavených, mal najväčšiu ambíciu písať poviedky, ktoré by vydali v časopise. Nikdy neuvažoval publikovať niečo veľké, ale chcel zaujať s niečím novým.
Po poslednej otázke nasledovala autogramiáda a fotenie. 
Ďalší hosť z Turecka sa pripravoval na čítanie.


 

Autogramiáda

(foto: Daniela Velgosová)



Kniha muž a žena podspisaná autorom

 


Gaye Boralioğlu, prozaička  a scenáristka žijúca v Istanbule. Čítala zo svojej najnovšej knihy, ktorá vyšla len pred štyrmi mesiacmi.

Gaye Boralioğlu

(foto: Daniela Velgosová)

 

Ukážka úryvku z knihy




„Píšem o obyčajných ľuďoch s neobyčajným životom a rozprávam o zložitej a to nielen pre spisovateľov, domácej situácii,“ predstavuje nám svoju tvorbu.
„Turecko pokladám za zvláštne tým, že ostalo niekde medzi Európou  a Áziou. Boli sme, niekedy most medzi východom a západom, ale teraz to vyzerá, že sme len čierna diera,“ otvorene hovorí o momentálnych pomeroch. 

(foto: Daniela Velgosová)



„Žijem v známejšej časti Istanbulu, kde pred niekoľkými rokmi prichádzali ľudia rôznej národnosti, dnes je to viditeľné, že návštevníci sú z východu. Pomaly strácame rôznorodosť a viac sa otáčame k východu, čo nemusí byť najlepšie pre krajinu.“
V hľadisku padla  osobnejšia otázka či sa stretla s autocenzúrou. „Určite autocenzúru používam, napríklad teraz , či chceme alebo nechceme používame ju každý z nás, nehovorím všetky svoje myšlienky, ale ak chcete poviem vám ich neskôr, keď sa stretneme na zastávke“, s úsmevom uzatvára dnešné autorské čítanie.

(foto: Daniela Velgosová)


(foto: Daniela Velgosová)


(foto: Daniela Velgosová)







Ďakujem za prečítanie článku teším sa na ďalšiu besedu.

dannyreads



Zdroje II.  Facebook- MAČ2018









Komentáre

  1. O Michalovi Vieweghovi som už počula, myslím, že knižní klub na youtube pridával leštenie tejto jeho novej knihy. Musím ale povedať, že mi nebol veľmi sympatický a neviem, či si niečo od neho prečítam, jedna recenzia, ktorú som čítala znela takto: Dobre napsany, ale jinak je to len jedna historka roztazena na 160 strán. Ty si od neho niečo čítala?
    Ale Gaye ma mňa pôsobí veľmi sympaticky, hoci reportáž nie je môj obľúbený žáner, mam rada, keď ľudia píšu o tom, ako veci naozaj reálne sú a ako krajiny fungujú. Aj na tu autocenzuru zareagovala super.
    Aj ja sa teším, keď napíšeš o ďalšej besede :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja sa by som chcrla prečítať knihu Muž a žena, som zvedavá ako sa mi zapáči a určite aj napíšem nejqku recenziu-názor :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky